Samochody oraz motocykle dzielą się na różne typy. Znajdziemy pojazdy osobowe, ciężarowe lub sportowe. Maszyny te będą także różnić się, jeśli chodzi o osprzęt oraz poszczególne części. Przykładowo inne sprzęgło zamontujemy w rodzinnym SUVie przeznaczonym raczej do jazdy po mieście i autostradach, a innych osiągów od tej części oczekiwać będzie się w samochodach rajdowych delegowanych do startów w WRC.

Intensywna praca i lepsze efekty

Sprzęgło sportowe

ma to do siebie, że jest wykonane zazwyczaj ze wzmocnionych elementów. Podobnie sytuacja ma się, jeśli chodzi o koła zamachowe, które w sportowych wersjach pojazdów najczęściej są dwumasowe. Wracając jednak do sprzęgieł sportowych, warto również zwrócić uwagę na to, że oprócz trwałości muszą one odznaczać się także odpornością na ekstremalne warunki. W ich skład wliczamy wysokie temperatury, intensywną pracę na najwyższych obrotach czy długi czas eksploatacji. Sprzęgło sportowe musi posiadać wzmocnione elementy (tarczę, docisk czy koło) – fachowo nazwa się to przenoszeniem momentu wytrzymałości.

Dwutarczowe sprzęgła

Pisząc o wzmocnionych częściach do sportowych pojazdów, nie można by nie wspomnieć o dwutarczowych sportowych sprzęgłach, które dzięki swoje unikalnej budowie i wyjątkowej dbałości o wzmocnione części i łączenia uznawane są za jedne z najlepszych na świecie. Kluczowa jest tutaj tendencja do zwiększania momentu obrotowego w samochodach sportowych. Wraz z rosnącą mocą wspomnianych, producenci zostali zmuszeni do nowatorskich rozwiązań. Sprzęgła sportowe dwutarczowe umożliwiają przenoszenie wyższych momentów obrotowych. Ważne jest również to, że pomimo takich wzmocnień sprzęgło pozostaje w tych samych wymiarach i może być dopasowywane do pierwotnego układu. sprzęgło sportoweOczywiście kierowcy, którzy wybierają sprzęgła sportowe, nie robią tego jedynie ze względu na wytrzymałość części. W grę wchodzą tutaj także zwiększone osiągi silnika. Mawiają, że liczy się moment obrotowy przekazany z wału korbowego na ogniwa łańcucha obrotowego. Jednak zanim to nastąpi, musi on zostać przeniesiony przez sprzęgło. Pomimo że sprzęgło sportowe ma taką samą zasadę działania, co wersja tradycyjna, to jego konstrukcja pozwala na maksymalizację wspomnianego momentu obrotowego. Najważniejszą rolę wbrew pozorom odgrywa tutaj nie ilość, a jakość powierzchni ciernych (zwiększenie ilości wiązałoby się ze zwiększeniem rozmiarów całego układu). Tarcza sprzęgłowa i okładziny cierne w sprzęgłach sportowych zostają poddane specjalnym modyfikacją, co zwiększa ich osiągi i pozwala na bardziej intensywną pracę mechanizmu.