Nie trzeba być wybitnym inżynierem, by wiedzieć, że wiele maszyn nie mogłaby działać w pełni poprawnie, gdyby nie posiadała wielu elementów, które nie mają nic wspólnego m.in. z układem napędowym i silnikiem. Świetnym przykładem takie sytuacji, może być np. regulator temperatury, który jak sama nazwa wskazuje, odpowiada za regulowanie temperatury w czasie wykonywania pracy.

  Jest to powszechnie stosowany element, niezależnie od tego, czy mowa o mechanice pojazdowej, automatyce bram, systemach alarmowych, czy nawet o parzeniu kawy z pomocą ekspresu. Zastanówmy się więc, jak trudne byłoby życie, gdyby nie ten wspaniały i mało popularny regulator temperatury.

Wysokie temperatury w silniku – niebezpieczeństwo na trasie

regulator temperaturyPojazdy mechaniczne (niezależnie, czy mowa o motocyklach, czy samochodach), posiadają obecnie w swojej konstrukcji wiele systemów automatycznych, które pozwalają na komfortową jazdę z dużą prędkością. Jeszcze 100 lat temu, gdyby ktoś usłyszał o codziennej jeździe 120 km/h po drogach publicznych, prawdopodobnie uznałby nas za wariatów. W końcu był to okres, gdzie nawet maszyny ekstremalne osiągały przedział między 200-300 km/h – mowa o konstrukcjach odrzutowych, które w dniu dzisiejszym są w stanie osiągnąć ponad 1000 km/h. 

    Mimo wszystko już wtedy posiadały one regulator temperatury, który co prawda był większy, dużo bardziej prowizoryczny i wymagał stałego nadzoru od strony kierowcy – bez niego, nie udałoby się nawet przejechać kilkuset metrów, ponieważ chłodnica nie byłaby w stanie odpowiednio pracować i albo by chłodziła silnik zbyt mocno, albo nawet nie rozpoczęłaby cyklu i po prostu doszłoby do stopienia układów.

Regulator temperatury przy produkcji

Omówiliśmy najprostszy przykład w postaci pojazdów mechanicznych, jednak nie można zapominać, że takie same podzespoły biorąc udział również w automatyce produkcyjnej, która bez odpowiedniego wyposażenia, jest o wiele bardziej niebezpieczna. Zbyt wysoka temperatura może podnieść ciśnienie do niewyobrażalnych wartości, a jeśli system bezpieczeństwa nie zacznie działać, prawdopodobnie skończy się to eksplozją całej maszyny. Brzmi niebezpiecznie prawda?

  Niestety, tak również wygląda to w praktyce, więc prace serwisowe powinny odbywać się regularnie, z pomocą profesjonalnych inżynierów, konstruktorów i specjalistów, którzy doskonale wiedzą, jak przeprowadzić oględziny techniczne danego systemu – a w razie konieczności, nawet podjąć się niezwłocznego wyeliminowania problemu i naprawy uszkodzony podzespołów.